De gesprekken met Matexi gaven ons veel vertrouwen
29 augustus 2024
In het centrum van Geel herontwikkelt Matexi naast het treinstation het voormalige tuinbouwbedrijf van de familie Vranckx die er ook woonde en een buurtwinkel uitbaatte.
Buurten ontwikkelen is veel meer dan bouwen. Als je wil dat mensen zich ergens thuis voelen en een gemeenschap vormen, dan gaat het over de vormgeving en de leefbaarheid, de samenstelling van een buurt, de integratie in de omgeving, de mening van de buurtbewoners, de kwaliteit van je project… Dat is het werk van een team van 8 ‘urban designers’ bij Matexi, specialisten in buurten ontwikkelen, zeg maar. Lees waarin zij het verschil maken.
“Aangename buurten creëren, buurten waar jong en oud elkaar ontmoeten en waar mensen graag thuiskomen, daarvoor stellen we alles in het werk. Dat is veel meer dan bouwen alleen. Als één van de weinige projectontwikkelaars hebben wij daarom een team ‘Urban Planning & Design’. Zij ontwerpen masterplannen en waken over de vormgeving en de leefbaarheid van elke nieuwe buurt.” Aan het woord is Wouter Coucke, Acquisition & Development Director bij Matexi. Hij en zijn team praten over de ingrediënten van een échte buurt.
“Aangename buurten creëren, buurten waar jong en oud elkaar ontmoeten en waar mensen graag thuiskomen, daarvoor stellen we alles in het werk. Dat is veel meer dan bouwen alleen. Als één van de weinige projectontwikkelaars hebben wij daarom een team ‘Urban Planning & Design’. Zij ontwerpen masterplannen en waken over de vormgeving en de leefbaarheid van elke nieuwe buurt.” Aan het woord is Wouter Coucke, Acquisition & Development Director bij Matexi. Hij en zijn team praten over de ingrediënten van een échte buurt.
“Hoeveel winkels, scholen, sport- & ontspanningsmogelijkheden, horecazaken... zijn er in de buurt? Is er in de nabijheid openbaar vervoer? Is de buurt vlot bereikbaar? Dat zijn cruciale elementen die we in kaart brengen aan de hand van de Buurtbarometer”, zegt Emily Rogge. “Deze tool, die we ontwierpen in 2014, zegt welke voorzieningen ontbreken en welke we kunnen toevoegen. Zo zorgt onze Buurtbarometer ervoor dat we de hele buurt verbeteren.” Met haar kennis van toegepaste architectuur ondersteunt Emily het Urban Planning & Design Team.
Sarah Van Cromphaut, ingenieur-architect en stedenbouwkundige: “Via een participatief traject betrekken we de buurtbewoners. Per woonproject kiezen we een passende participatietechniek om met de buurtbewoners in dialoog te gaan, want zij weten het beste wat er leeft. We leren veel door te luisteren en in gesprek te gaan. Op die manier worden de ideeën en belangen van de omwonenden geïntegreerd in het ontwerp.”
“Voor grotere woonbuurten maken we een masterplan en projectidentiteit op, in overleg met de regionale projectontwikkelaar. De projectidentiteit is een weergave van de beeldkwaliteit van een hele buurt, rekening houdend met de omgeving”, legt Ann Cooremans, stedenbouwkundig ontwerper, uit. “Het is een samenspel van volumetrie, materialen en kleuren, detaillering enzoverder, waarbij we het openbaar domein en de architectuur op elkaar afstemmen. Zo wordt de buurt geen kakofonie van stijlen, maar wel een harmonieus geheel.”
“Een echte buurt zorgt ervoor dat mensen zich thuis voelen en tot rust komen. Dat start met de woonkwaliteit van hun woning, of het nu gaat om een studio in een stadsontwikkeling of een gezinswoning met 3 slaapkamers”, legt architect Sabine Ceelen uit. “Bij ieder ontwerp zorgen we voor een optimale en functionele indeling, afgestemd op de bewoner. We integreren lichtinval en voldoende bergruimte. Daarbij gaan algemene ontwerpprincipes en creatieve oplossingen hand in hand.”
“Een laatste belangrijk aspect bij buurtontwikkeling is de invulling van de openbare ruimte. Als landschapsarchitect voorzie ik in het ontwerp de beplanting, zoals bomen en hagen, én straten, parken en pleintjes. Gebouwen en de publieke ruimte ertussen zijn zo ontworpen dat buren makkelijker met elkaar in contact komen. Met zo’n ontwerpen bewaken we de kwaliteit van de ontwikkeling”, licht Lukas Perdu toe.
“We volgen nieuwe concepten op de voet en integreren ze waar mogelijk, bv. elektrische laadpalen, nieuwe vormen van mobiliteit zoals deelfietsen, of infiltratievoorzieningen. We bundelen onze ervaring en zetten die in bij elke nieuwe buurtontwikkeling, of dat nu in het noorden of zuiden van ons land is”, aldus Nick Preem, architect & stedenbouwkundige.
Kevin Claeys, stedenbouwkundige: “In onze ontwerpen ontsluiten we bv. stadswoningen achteraan met een wandelpad, dat bewoners naar hun auto leidt verderop in de parkeerhaven. Zo halen we de auto uit het straatbeeld en stijgt de kwaliteit en leefbaarheid van de openbare ruimte enorm. Aan het eind van de rit verkopen we niet louter ‘een’ woning, maar wél een stukje van de buurt, met dus alle bijhorende voordelen voor bewoners, buren en stad of gemeente.”