De gesprekken met Matexi gaven ons veel vertrouwen
29 augustus 2024
In het centrum van Geel herontwikkelt Matexi naast het treinstation het voormalige tuinbouwbedrijf van de familie Vranckx die er ook woonde en een buurtwinkel uitbaatte.
Zo’n huzarenwerk is de extra vloerplaat rondom het gebouw, op elke verdieping. “In een kantoortoren kom je vanuit het liftsas rechtstreeks het kantoor binnen, zonder overgang. Maar voor appartementen heb je een gang nodig, en een appartement vraagt ook meer diepte dan een kantoor”, zegt Steven. “Daarom hebben we rondomrond een uitbreiding voorzien van 3 tot 5 meter diep. Zo creëren we voldoende ruimte voor appartementen. Elk appartement krijgt op die ‘uitkraging’ ook een inpandig terras, dat is een terras op hetzelfde niveau als de binnenruimte.”
Natuurlijk was de oude draagstructuur niet berekend op de nieuwe uitkraging. Steven: “Die extra vloerplaat moest ook ondersteund worden. In de bestaande structuur stonden er elke 3 meter kleine kolommen in de gevel. In de nieuwe structuur staan er nu om de 8 meter nieuwe, grotere kolommen, alle met een organische afgeronde vorm. We noemen ze ‘knuffelkolommen’; ze passen perfect binnen het architectonische geheel.”
Bouwtechnisch was dat ingewikkeld: eerst de nieuwe structuur bouwen, dan de oude structuur afbreken. “We moesten de funderingen verstevigen en dat terwijl er 30 (bovengrondse + ondergrondse samen) verdiepingen op stonden. En het gebouw heeft geen millimeter bewogen!” Dankzij het ingenieus ontwerp worden de nieuwe vloerplaten gedragen door alternerende uitkragende wanden die een bepalende rol spelen in de ritmiek van de gevel. Met de nieuwe draagstructuur worden grote overspanningen gerealiseerd waardoor een heel vrije planindeling mogelijk wordt.”
Nog zo’n technisch hoogstandje was het om de logge en grote kantoorkern van enkele honderden m² te valoriseren. Steven: “Voor de appartementen zitten daar liften, ventilatie, afvoeren en bergingen in. Maar in de sokkel, dat zijn de eerste 4 verdiepingen, hebben we die kern danig verkleind om plaats te winnen voor de winkels en de kantoren. De ‘koker’ is nu ingekort tot op de 5e verdieping, waar we een technische opvangstructuur hebben geïnstalleerd.”
Het resultaat verbaast iedereen, niet in het minst de bewoners, waarvan de eersten hun intrek namen in het najaar van 2021. Steven: “Antwerp Tower stond jarenlang in de top 10 van de lelijkste gebouwen van Europa. Nu is het een sexy gebouw dat voldoet aan de huidige energienormen. Ook qua duurzaamheid scoort het goed.
Het gaat hier om een fundamentele transformatie en niet om nieuwbouw, wat de afval- en goederenstromen danig beperkt, met minder verkeer en minder CO2 uitstoot tot gevolg. Productie van beton is CO2 intensief; we hebben de originele betonstructuur van het gebouw behouden en daarmee dus de uitstoot beperkt. Zo konden we dus circulair werken.
Op het dak staan zonnepanelen en een centrale stookplaats met zonnecollectoren voorziet het gebouw van warm water. Regenwater wordt hergebruikt in de retail- & kantoorsokkel van het gebouw. Tot slot zorgt een daktuin voor meer biodiversiteit in de stad.”
Antwerp Tower is futureproof. “Het gebouw wordt standaard verwarmd met vloerverwarming en is voorzien om aangesloten te worden op een warmtenet, zodra dat er in Antwerpen komt. Op die manier zal er verwarmd kunnen worden zonder aardgas. Automatische binnenzonwering gaat ’s zomers dan weer de oververhitting van de 241 appartementen tegen. Tot slot: in de ondergrondse parking installeerden we 80 elektrische laadpalen.”
Antwerp Tower is nu een sexy gebouw dat voldoet aan de huidige energienormen en goed scoort qua duurzaamheid.
En last but not least; het oog wil ook wat. Van een lelijk gebouw een sexy blikvanger in de stad maken, dat vroeg om een total make-over van de buitenschil. Steven: “Het gebouw is omhuld met prefabpanelen van geslepen architectonisch beton met onder andere granulaten van witte marmer. Het gebouw krijgt daarmee een witte uitstraling. Hiervoor ontvingen we in het najaar van 2022 een FEBE Elements Award, een award die gebouwen met prefab betonelementen bekroont!”