De gesprekken met Matexi gaven ons veel vertrouwen
29 augustus 2024
In het centrum van Geel herontwikkelt Matexi naast het treinstation het voormalige tuinbouwbedrijf van de familie Vranckx die er ook woonde en een buurtwinkel uitbaatte.
Wanneer je bij Matexi een woning hebt gekocht, begint er een belangrijk communicatietraject tijdens de bouw of afwerking van je droomwoning. Een intensieve periode. Om die communicatie nog efficiënter en klantvriendelijker te organiseren, lanceerden we een vernieuwd digitaal klantenportaal. Nathalie, 32 jaar, was een van de eerste klanten om het klantenportaal 2.0 te gebruiken.
Ze kocht net voor de zomer van 2023 een huis op plan in de woonbuurt I-Dyle, een ecobuurt van zo’n 300 (toekomstige) woningen die zich situeert op het terrein naast de voormalige suikerfabriek in Genappe, Waals-Brabant. Na enkele jaren een appartement gehuurd te hebben in Ottignies, was de aankoop van een energiezuinig nieuwbouwhuis een spannende mijlpaal in haar leven. Al snel gaf de goeie communicatie over alle vervolgstappen in het bouwproces haar het nodige vertrouwen.
Nathalie: “Na een positieve ervaring met de verkoper tijdens het aankoopproces, maakte ik kennis met klantenbegeleider Tamara. Zij houdt me op de hoogte van de werf en begeleidt me in alle keuzes die ik moet maken voor mijn nieuwe thuis, zoals vloerbekleding, keuken, badkamer en binnendeuren. Matexi heeft dan wel een gebruiksvriendelijk klantenportaal, Tamara verliest het persoonlijke contact met mij niet uit het oog.”
Tamara: “Mijn eerste contact met Nathalie was telefonisch: ik belde haar op voor een afspraak om kennis te maken, het traject voor de bouw van haar huis te overlopen en informatie over het klantenportaal te geven.”
Nathalie: “Van zodra ik ingelogd was, gaf het klantenportaal mij meteen een handig overzicht van alle reeds getekende documenten, zoals het aankoopcontract en de attesten van de architect. Ik kreeg ook een duidelijk zicht op de deadlines voor de keuzes die ik moet maken.”
Naarmate het bouwproces vordert, wordt het klantenportaal aangevuld met relevante documenten, zoals de technische plannen. Nathalie: “Ik vind het heel overzichtelijk om uiteindelijk alle belangrijke documenten over mijn huis op één centrale plaats te hebben, en niet verspreid in de chaos van een algemene mailbox of archiefdoos! Bovendien blijven deze documenten digitaal toegankelijk na de oplevering van mijn huis, en kan ik ze ook makkelijk downloaden. Daarnaast zitten alle facturen in het klantenportaal, dus ik heb op elk moment een goed idee van wat ik al betaald heb en nog moet betalen tegen welke datum.”
Aan het huis van Nathalie wordt ondertussen volop gewerkt. Tamara: “Tijdens het eerste deel van het bouwproces – muren, dak, ramen, vloerverwarming, techniek… – is de woning nog niet op een veilige manier toegankelijk voor de klant. Ik hou Nathalie op de hoogte van wat er binnen gebeurt via updates op het klantenportaal.”
Nathalie: “Dat vind ik heel nuttig! Ik passeer mijn toekomstige huis regelmatig, maar zo weet ik dat de werken binnen ook goed vorderen en ben ik tot in de details op de hoogte! Heb ik nog vragen, dan kan ik die stellen via de mailbox op het klantenportaal. Dankzij die mailbox zitten alle berichten over mijn huis samen en kan ik ook makkelijk berichten terugvinden per categorie. Ik hoef ook niet constant het klantenportaal in de gaten te houden, want ik krijg een automatische melding in mijn privé mailbox van zodra er iets toegevoegd werd op het portaal, waar alles netjes samen zit. Ik bekijk de info trouwens vaak via mijn gsm, waarop ik de webpagina van het portaal vastgepind heb, ook heel handig.”
Dankzij het klantenportaal kan ik de vorderingen op elk moment volgen.
Tamara: “Het huis van Nathalie komt in de afwerkingsfase en we spreken binnenkort nog eens af op de werf. Want nu gaat het vooruit: van zodra de pleisterwerken klaar zijn, volgt de vloerbekleding, de keuken, badkamer…” Nathalie: “Ik kijk er naar uit! Dankzij Tamara’s ervaring gaf ze me al heel wat tips, waaraan ik zelf niet had gedacht, en dankzij het klantenportaal kan ik de vorderingen op elk moment volgen.”
Elke woning is uniek, dus de bouw en afwerking ervan brengen de nodige aandachtspunten met zich mee. Aan het eind van het bouwproces is het verslag van de voorlopige oplevering een belangrijk document voor de klant. Tamara: “Ook dat document komt in het klantenportaal, waardoor de opvolging van de openstaande punten makkelijk kan gebeuren voor zowel de klant als Matexi.”
Nathalie: “Ik tel met een gerust hart af naar mijn verhuis aan het eind van de zomer. Ik sta niet alleen te popelen om te genieten van mijn nieuwe huis, maar ook van de buurt, waarvan de ligging en de sfeer me erg bevallen!”
Matexi blijft ondertussen het klantenportaal optimaliseren en uitbreiden met nieuwe functionaliteiten.