
Focus op biodiversiteit in de groenblauwe structuren van buurtontwikkelingen
Lees meer...
De Green Deal benadrukt het belang van zachte mobiliteit - zoals verplaatsingen met de fiets, te voet of met de step - om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en ons zo duurzamer te verplaatsen. Zachte mobiliteit draagt daarnaast ook bij aan meer verkeersveiligheid. Zo verhoogt de leefbaarheid van buurten. In onze buurtontwikkelingen besteden we dan ook veel aandacht aan voorzieningen voor zachte mobiliteit.
Matexi ontwerpt zijn projecten volgens het zogenaamde STOMP-principe, ook wel bekend als het STOEP-principe. Het gaat om een prioriteringskader voor duurzaam mobiliteitsbeleid, dat voorrang geeft aan duurzamere vervoerswijzen en minder duurzame opties, zoals de privéwagen, lager op de prioriteitenlijst plaatst.
STOMP staat voor Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (MaaS) (of Elektrisch vervoer) en Privévervoer in de vorm van een wagen.
Indien mogelijk proberen we onze buurten autoluw of zelfs autovrij te maken. We opteren voor een ruimtelijke inrichting die sluipverkeer helpt te vermijden en alternatieve vervoersmodi stimuleert. Dat kan alleen in combinatie met slim ingeplante park-and-rides, laad- en loszones en toegangen voor de hulpdiensten die uit het vaarwater blijven van voetgangers en fietsers.