Lees meer over:
Duurzaam leven

Transitie naar duurzame mobiliteit

2 juni 2025

De Green Deal benadrukt het belang van zachte mobiliteit - zoals verplaatsingen met de fiets, te voet of met de step - om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en ons zo duurzamer te verplaatsen. Zachte mobiliteit draagt daarnaast ook bij aan meer verkeersveiligheid. Zo verhoogt de leefbaarheid van buurten. In onze buurtontwikkelingen besteden we dan ook veel aandacht aan voorzieningen voor zachte mobiliteit. 

Matexi ontwerpt zijn projecten volgens het zogenaamde STOMP-principe, ook wel bekend als het STOEP-principe. Het gaat om een prioriteringskader voor duurzaam mobiliteitsbeleid, dat voorrang geeft aan duurzamere vervoerswijzen en minder duurzame opties, zoals de privéwagen, lager op de prioriteitenlijst plaatst.

STOMP staat voor Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (MaaS) (of Elektrisch vervoer) en Privévervoer in de vorm van een wagen.

Indien mogelijk proberen we onze buurten autoluw of zelfs autovrij te maken. We opteren voor een ruimtelijke inrichting die sluipverkeer helpt te  vermijden en alternatieve vervoersmodi stimuleert. Dat kan alleen in combinatie met slim ingeplante park-and-rides, laad- en loszones en toegangen voor de hulpdiensten die uit het vaarwater blijven van voetgangers en fietsers.

Enkele recente verwezenlijkingen

  • In onze nieuwe buurtontwikkeling Au Vivier in Vivegnis zijn de parkeerplaatsen zo ingepland dat auto’s de buurt zo weinig mogelijk moeten doorkruisen: drie van de vier parkings voor de bewoners van de huizen zijn snel bereikbaar via de ingang van de buurtontwikkeling.
  • In het ontwerp van woonbuurt Het Laere in Roeselare ging veel aandacht naar het stimuleren van zachte mobiliteit. Tussen twee aanpalende straten kwam er een nieuwe  doorsteek voor voetgangers, fietsers en steppers. Het project telt verschillende publieke fietsenstallingen en onder de vier laatste appartementsgebouwen komen maar liefst 368 private fietsparkeerplaatsen en een fietslift voor optimale toegankelijkheid. Matexi zal op de site ook twee elektrische deelwagens financieren voor een periode van vijf jaar.
  • Zen, het vierde appartementsgebouw in onze buurt 4 Fonteinen in Vilvoorde, krijgt circulatiepasserelles en een fietslift, zodat fietsen makkelijk gestald kunnen worden aan of in de appartementen.
  • Onze buurtontwikkeling langs de Tijl Uilenspiegellaan op Linkeroever in Antwerpen hebben we ontworpen met een centrale inpandige parkeergarage op straatniveau. Deze parking kan een andere bestemming krijgen wanneer de vraag naar parkeerplaatsen verandert. Het dak van de parkeergarage wordt ingericht als centrale binnentuin voor de 66 huizen en appartementen.
  • In 2024 bouwden we een nieuwe voetgangers- en fietsersbrug van 24 meter in de buurt Quartier des Hirondelles in Borgworm. Op termijn zal deze brug onderdeel worden van een mobiliteitsnetwerk voor zachte weggebruikers en een veilige verbinding bieden tussen verschillende stadsdelen. Zo dragen we bij aan de doelstelling van de stad om zachte mobiliteit te stimuleren en te vergemakkelijken.

Share: