Lees meer over:
Pers

Schepen Vandenbroucke sluit eerste ondergrondse fase van warmtenet in nieuwe Matexi woonbuurt succesvol af

27 mei 2025

Schepen Vandenbroucke legde het fundament voor groene hernieuwbare energie die de nieuwe woonbuurt aan de Meerhoutstraat in de toekomst zal verwarmen. Buurtontwikkelaar Matexi realiseert in het binnengebied tussen de Meerhoutstraat, Sint-Arnoutstraat en Eksaardserijweg in totaal 46 huizen, 42 appartementen, 20 stapelwoningen, 12 sociale woningen en 2 handelsruimtes. 3,2 hectare – of zo’n 2/3 van de site – wordt ingericht als openbaar domein met o.a. 200 nieuwe bomen.

Energieoplossing van de toekomst

De eerste fase van het BEOveld (BoorgatenEnergieOpslag) bestaat uit zo’n 50 boringen tot 150 m diep, onder de vloerplaat van één van de ondergrondse parkings. Het gaat om 7,5 km aan verticale boringen, waarbij het water-glycol mengsel in gesloten lussen warmte uit de bodem onttrekt in de winter, terwijl in de zomer koude uit de bodem gehaald wordt om woningen te koelen. Schepen Joris Vandenbroucke rondde de belangrijke mijlpaal af.

“In de nieuwe buurt zal geen enkel huis of appartement nog aangesloten worden op aardgas,” licht projectontwikkelaar Ward Waegemans van Matexi toe. “Het BEOveld met collectieve warmtepomp zal een energie-efficiënte verwarmingsoplossing aanbieden. Bovendien tegen een kostprijs die onafhankelijk is van onstabiele aardgasprijzen.”

Matexi realiseert het warmtenet samen met Energent. Joachim Vanwalleghem van Energent: “Als energiecoöperatie zullen we niet enkel de warmte leveren, maar ook instaan voor het beheer en het rendement van het warmtenet. Naast de collectieve warmtepomp krijgt elk huis en appartement ook een boosterwarmtepomp om het sanitaire water voldoende op te warmen. Om de elektriciteit voor o.a. de collectieve warmtepompen op te wekken, voorzien we meer dan 200 zonnepanelen op de daken van de huizen en appartementen.”

Joris Vandenbroucke, Schepen van Mobiliteit, Ruimte, Stadsontwikkeling & Plezier: “Gebouwen zijn verantwoordelijk voor zo’n 36% van de CO2-uitstoot. Toekomstgerichte stadsontwikkeling vraagt om energie-oplossingen die zowel duurzaam als betaalbaar zijn. Die kunnen we realiseren dankzij innovatieve, maar bewezen technieken zoals hier in de nieuwe woonbuurt Meergaard.”

Toekomstgerichte stadsontwikkeling vraagt om energie-oplossingen die zowel duurzaam als betaalbaar zijn. Die kunnen we realiseren dankzij innovatieve, maar bewezen technieken zoals hier in de nieuwe woonbuurt Meergaard.

In een volgende fase volgen nog eens bijna 70 boringen, goed voor 10,5 km extra verticale boringen.

Groene en autoluwe woonbuurt

Op de site van in totaal 4,8 hectare werkt Matexi momenteel aan de eerste 12 huizen, een appartementsgebouw met 15 appartementen en de 20 stapelwoningen (appartementen met elk hun eigen ingang aan de buitenzijde) verdeeld over 5 gebouwen. Centraal in het bouwblok wordt een collectieve binnentuin voorzien.

Pieter Speybrouck, Project Engineer bij Matexi: “De werken zijn eind 2024 gestart door aannemer Vuylsteke-Eiffage. De eerste bewoners zullen in het voorjaar van 2027 hun intrek kunnen nemen. De architectuur is van de hand van B2Ai architecten en de collectieve binnentuin is, net als het openbaar domein, ontworpen door Studio Basta.”

“Het ontwerp van de omgevingsaanleg door Studio Basta gaat uit van een ecologisch geïnspireerd landschapspark. Het bestaande landschap met grachten en knotwilgenrijen wordt maximaal geïntegreerd in de nieuwe buurt”, vult Project Engineer Ramses De Buck aan. “Het bestaande bosje zal ingericht worden als speelbos. Er zullen 200 nieuwe bomen aangeplant worden. Het landschappelijke casco wordt verder uitgewerkt met spel en ontmoetingsruimtes, ecologische graslanden, robuuste natuurstructuren en waterrijke zones. 570 lopende meter wadi’s en een infiltratieveld van bijna 9.000 m2 zullen het regenwater opvangen en langzaam laten infiltreren in de bodem.”

Het autoluwe ontwerp van de nieuwe buurt heeft veel aandacht voor zachte verbindingen, die verplaatsingen te voet of met de fiets stimuleren. Zo zullen alle bewoners ondergronds parkeren en zijn er bovengronds 2 bezoekersparkings voorzien. Fietsenbergingen worden bovengronds ingericht zodat de fiets snel binnen handbereik is. Op het openbaar domein legt Matexi ook de infrastructuur klaar voor 2 toekomstige openbare laadpalen.

Stijn Colpaert, architect bij B2Ai architects: “De nieuwe buurt Meergaard is ontworpen voor alle leeftijden en gezinssamenstellingen, en dit binnen een minimale footprint die inspeelt op telkens een andere oriëntatie en groenbeleving, met gradaties aan privacy. De autoluwe buurt past binnen het stadsbeleid waarbij bepaalde straten opgewaardeerd worden en een nieuwe invulling krijgen op zowel functioneel als recreatief vlak.”

Share: