Buurtontwikkelaar Matexi sluit 2022 af met solide resultaten

23 januari 2023

Matexi, de grootste buurtontwikkelaar van ons land, kan terugkijken op een solide 2022. De omzet bedraagt 431 miljoen euro, nagenoeg stabiel in vergelijking met een jaar eerder. Matexi kon het afgelopen jaar ook enkele grote transacties afsluiten met de verkoop van het retailvastgoed in de iconische Antwerp Tower aan Baloise Insurance en van een volledig woonblok in Quartier Bleu in Hasselt aan Home Invest Belgium.

Matexi sluit zo een bewogen 2022 af met sterke resultaten. De cijfers konden de records van 2021 niet evenaren, wat grotendeels toe te schrijven is aan de fasering van een aantal projecten en aan een minder sterke vastgoedmarkt. De teller belandde finaal op een totaal van 1.492 opgeleverde huizen en appartementen. Iets meer dan een kwart van de opgeleverde wooneenheden komt uit het buitenland, voornamelijk Polen.

We kunnen tevreden terugblikken op een jaar met sterke cijfers, ook zonder de records van 2021. Uiteraard houden we de veranderende marktomstandigheden – en dan met name de impact van inflatie, rente en energieprijzen – nauwlettend in de gaten. Maar deze resultaten tonen aan dat Matexi goed gepositioneerd is om met zijn ruime projectpijplijn tegemoet te komen aan de toekomstige verwachtingen op de vastgoedmarkt,” geeft Philip Goris, CFO van Matexi, mee.

Focus op duurzaamheid en binnenstedelijke reconversieprojecten

Het afgelopen jaar werd gekenmerkt door enkele belangrijke mijlpalen. Zo werd net voor Kerst het retailvastgoed in de iconische Antwerp Tower verkocht aan Baloise Insurance. Een belangrijke stap in het verder activeren van dit ambitieuze stedelijke reconversieproject.

In Hasselt demonstreerde Matexi de flexibiliteit van zijn businessmodel door een appartementsblok in Quartier Bleu integraal te verkopen aan Home Invest Belgium. Op die manier wordt hoogkwalitatieve en energie-efficiënte nieuwbouw ook beschikbaar voor de huurmarkt. Matexi richtte in Quartier Bleu ook de Energy Service Company (ESCO) Geiser op, samen met De Watergroep en IFTech, voor de exploitatie van het innovatieve geothermische warmtenet. In Geel startte de buurtontwikkelaar dan weer met de aanleg van het eerste residentiële warmtenet in de Kempen.

Na de succesvolle reconversie van Leopold Views in Evere, verwierf Matexi ook het aanpalende kantoorgebouw. Matexi zal het herontwikkelen naar 177 appartementen. Zo zet de ontwikkelaar verder in op duurzame stadsontwikkeling in een omgeving waar veel nood is aan extra woonruimte.

Tegenover het iconische treinstation in Luik krijgt de eco-buurt Paradis Express verder vorm, om zo bij te dragen aan de opwaardering van de hele Guilleminsbuurt. De eerste 40 van 115 woningen gingen er in verkoop.

In Diekirch (GH Luxemburg) begonnen de werken aan de voormalige AB InBev brouwerij, die Matexi herontwikkelt tot een woonbuurt met respect voor het aanwezige erfgoed. Tot slot werden in Polen mooie opleveringen gerealiseerd in Krakau (o.a. de projecten Facimiech en Switezianki) en Warschau (bv. Zeromskiego).

Unieke positie in energie-efficiënte nieuwbouw

Matexi vat het nieuwe jaar aan met een goedgevulde pipeline aan toekomstige projecten, waarmee het verder timmert aan zijn missie om kwalitatieve, duurzame en energie-efficiënte woningen in aangename buurten met groen en buurtvoorzieningen te creëren. In 2022 werden gronden en panden verworven voor 2.551 bijkomende wooneenheden, een mooie versterking bovenop het recordcijfer van 4.000 wooneenheden van 2021. 1.647 nieuwe woonheden kregen in 2022 de nodige vergunningen. Er zitten momenteel voor zo’n 6 miljard euro vastgoedprojecten in de pijplijn bij Matexi.

Dankzij de focus op energie-efficiënte nieuwbouw in binnenstedelijke omgevingen is Matexi uitstekend gepositioneerd om tegemoet te komen aan de noden in de markt, die door de recente evoluties op vlak van inflatie en energieprijzen meer dan ooit gefocust is op energie- en kostenefficiënt wonen. Ondanks signalen van een stabilisatie van de markt, blijft de vraag naar het type woningen en appartementen dat Matexi ontwikkelt onverminderd hoog.

Het is dankzij de volgehouden inzet en het harde werk van onze bijna 400 medewerkers en onze partners dat we dit bewogen jaar afsluiten met degelijke cijfers. Het afgelopen jaar heeft aangetoond dat Matexi de juiste strategische en toekomstgerichte keuzes heeft gemaakt. We gaan dan ook vol vertrouwen verder op deze ingeslagen weg, zonder daarbij in te boeten aan alertheid voor nieuwe evoluties op de vastgoedmarkt. Meer dan ooit zet Matexi verder in op het ontwikkelen van aangename, duurzame en betaalbare buurten voor de huidige en toekomstige generaties,” zegt Olivier Lambrecht, CEO van Matexi.