Woontrends 2019 – Hoe wil de Belg graag wonen?

09 juli 2019

Duurzaamheid en delen winnen aan belang

Waregem, 8 juli 2019 – De zomervakantie is van start gegaan en de eerste week is meteen zonnig begonnen. Geen betere periode om buiten te komen, het groen op te zoeken en je buurt beter te leren kennen. Dat treft, want wat blijkt: buurten is in en delen is het nieuwe hebben. Naar aanleiding van de start van de zomervakantie geeft Matexi, België’s grootste projectontwikkelaar, een inkijk in de belangrijkste woontrends van 2019.

Vader en zoon met skateboard

De Belg tekent voor duurzaam

De recente recordtemperaturen in Europa maakten alvast dit duidelijk: de gevolgen van de klimaatverandering laten zich steeds meer gelden. Ook bij consumenten en bedrijven groeit het bewustzijn en stijgt de vraag naar duurzaam wonen en ondernemen. “Dat de Belg zich bewuster is van de milieu-impact van zijn woning, ervaren we ook bij Matexi”, zegt Caroline Franz, Senior Project Developer bij Matexi. “We spelen op die duurzaamheidsvraag in door bijvoorbeeld buurtontwikkelingen van groene energie te voorzien, zodat bewoners daarvan gezamenlijk de vruchten kunnen plukken. Zo wordt het huisafval van de bewoners van ons project Het Laere in Roeselare door de afvalintercommunale verbrand in ruil voor warmte. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de portemonnee, want de bewoners betalen een lagere energiefactuur. Zorgzaam omspringen met het klimaat kan ook op andere manieren. In onze buurtontwikkeling 4 Fonteinen in Vilvoorde loopt momenteel een proefproject waarbij Aquafin afvalwater uit toiletten verwerkt tot meststoffen en drinkwater.”

Living as a service

Het leven van de Belg is drukker dan ooit. Er is de job, er zijn de kinderen, de hobby’s en het belang van een rijk gevuld sociaal leven naast het werk. Daartussen moeten mensen de dagelijkse karweien nog geregeld krijgen. Die taken verschuiven steeds vaker naar de publieke ruimte. “Een wasplaats, strijkdienst of fietsherstelplaats, het zijn plekken die tot voor kort meestal privéruimtes waren, maar vandaag steeds vaker gedeeld worden”, stelt Clotilde Fally, Project Developer bij Matexi vast. “Maar ‘living as a service’ gaat verder dan het aanbieden van basisdiensten. In het wooncomplex I-Dyle in Genappe hoeven jonge gezinnen geen crèche aan het andere eind van de stad te zoeken; die is geïntegreerd in het vastgoedproject zelf. Dat bespaart gezinnen veel tijd en stress. De Leopoldskazerne in Gent, die getransformeerd wordt tot nieuwe woonbuurt, zal dan weer het kunstonderwijs HISK integreren.”

Wooncomplex I-Dyle
Dakterras Leopold Views Evere

Delen is het nieuwe hebben

Eerst was er co-working, toen was er co-housing, vandaag is ook co-living aan een opmars bezig. Vanuit de filosofie ‘sharing is caring’ wordt terug meer en meer belang gehecht aan woongemeenschappen waar bepaalde ruimtes worden gedeeld. Dat gedeelde ruimtes in de eerste plaats mensen samenbrengen, is daarbij cruciaal.

61% van de Belgen geeft inderdaad aan dat sociaal contact het belangrijkste aspect is bij de keuze voor een bepaalde buurt. “Collectieve groenzones, zoals een gezamenlijke tuin, dakterras of moestuin, dragen niet alleen bij aan een gezondere lucht voor de bewoners, ze brengen buren ook dichter bij elkaar”, zegt Caroline Franz van Matexi. “In het Groen Kwartier in Antwerpen kunnen bewoners bijvoorbeeld samen groenten, fruit en kruiden kweken – en dat in het midden van ’t stad! – en in het project I-Dyle in Genappe beslaan collectieve groenzones, waaronder een grote boomgaard en een gemeenschappelijke moestuin, maar liefst één derde van de totale oppervlakte van het wooncomplex. Op het dak van het herontwikkelde appartementsgebouw Leopold Views in Evere hebben we dan weer een gezamenlijk dakterras en buitenkeuken voor alle inwoners voorzien.”

Jonge gezinnen zijn vaak op zoek naar én de vrijheid van een stedelijke omgeving, én de veiligheid en toegankelijkheid van een warme buurt. Maar ook oudere mensen missen vaak contact met de buren. Beide groepen vinden in de gedeelde ruimtes hun gading.

Vast is passé

Pop-ups zijn in. Tijdelijke kledingzaken, cafés, restaurants, … ze zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ook in de bouw- en woonsector zet de trend zich voort. Zo stellen ontwikkelaars lege panden en sites steeds vaker open voor het publiek. “In plaats van plekken in ontwikkeling te laten verkommeren, geven we ze liever een tijdelijke invulling. Dat laat omwonenden toe om een nieuw woonproject én elkaar beter te leren kennen”, zegt Clotilde Fally. In de zomer van 2017 werden de lege panden op de voormalige site van het bouwbedrijf Bétons Lemaire in Ottignies een coole ontmoetingsplek waar de plaatselijke jeugd zich kon uitleven met een partijtje skaten of laser shooten. In de voormalige kantoortoren A-Tower waren de pop-up zomerbar Bar Gloed en de hippe Klub Goud bijna een jaar lang dé publiekstrekker onder Antwerpenaars.

Maar ook flexibel bouwen is een manier om met de snelle verandering van vandaag om te gaan. “Steden leven en zijn continu in verandering”, vervolgt Clotilde Fally. “Wat vandaag een appartement is, kan morgen bijvoorbeeld een zorgcentrum zijn. Het komt erop aan gebouwen zo te ontwerpen dat ze flexibel aanpasbaar zijn en de functies vrij en vlot kunnen evolueren, zonder dat grondige renovatiewerken vereist zijn. Zo kan perfect ingespeeld worden op de veranderende noden en dynamiek van de omgeving.”

Pop-up bar Gloed Antwerpen