Walter de Boer

vervoegt raad van bestuur Matexi

Buurtontwikkelaar versterkt rangen voor het eerst met buitenlandse bestuurder

Waregem, 12/04/2017 – Matexi stelt Walter de Boer aan als nieuwe externe bestuurder. Met de Nederlander treedt voor de eerste maal een buitenlandse bestuurder toe tot de raad van bestuur van de Belgische buurtontwikkelaar. Matexi haalt met de aanstelling expertise binnen van een grote Europese ontwikkelaar. De Boer wordt een van de vijf externe bestuurders van Matexi. Hij vult de vacature in die onstaat door het nakende vertrek van Luc Vandewalle. Die geeft in juni de voorzittersfakkel door aan Jo Van Biesbroeck die eind vorig jaar tot de raad van bestuur toetrad.

”Ervaring van grote Europese ontwikkelaar”

Matexi stelt vandaag zijn nieuwe externe bestuurder voor: Walter de Boer. Het is meteen een primeur voor de Belgische buurtontwikkelaar, die met de Nederlander voor het eerst een buitenlandse bestuurder toevoegt aan zijn raad van bestuur. De aanstelling is geen toeval: Matexi is bewust buiten de landsgrenzen op zoek gegaan naar de ervaring van een grote Europese ontwikkelaar. Met de Boer vonden ze een perfecte kandidaat.

Walter de Boer begon zijn carrière in 1983 als zelfstandig architect. In 1988 werd hij projectmanager voor commercieel vastgoed bij achtereenvolgens Brink Groep en PRC Nederland. Van 1991 tot 1997 was hij actief als ontwikkelingsmanager bij Bouwfonds Woningbouw, waarna hij tot 2003 werkte als directeur vastgoedontwikkeling bij Fortis Vastgoed Ontwikkeling. Van 2003 tot 2008 was de Boer directeur Bouwfonds MAB ontwikkeling voor de regio Midden Nederland. In 2008 trad hij aan als voorzitter van de directie van Bouwfonds Property Development, 100 % dochter van de Rabobank Groep.

Gaëtan Hannecart, gedelegeerd bestuurder van Matexi: “We zijn erg blij dat we Walter de Boer mogen verwelkomen in onze raad van bestuur. Met de aanstelling van Walter halen we heel wat vastgoedervaring in diverse Europese landen naar Matexi én zeer specifieke ervaring met grote gebiedsontwikkelingen en met publiek-private samenwerking in de sociale huisvestingssector. Walter de Boer versterkt met zijn ruime vastgoedervaring de complementariteit van de bestuurders van Matexi; het is een waar genoegen om met een dergelijke kwaliteitsvolle raad van bestuur te mogen samenwerken.”

Fakkel doorgeven in juni

Walter de Boer vult de vacature in die ontstaat door het nakende vertrek van Luc Vandewalle in juni. Jo Van Biesbroeck zal worden voorgedragen om de voorzittersfakkel over te nemen. Gaëtan Hannecart blijft als gedelegeerd bestuurder verantwoordelijk voor de algemene leiding van de buurtontwikkelaar. De familie wordt in de raad van bestuur vertegenwoordigd door Bénédicte Vande Vyvere, Bruno Vande Vyvere en Jean Vande Vyvere.

Naast Walter de Boer en Jo Van Biesbroeck (bestuurder bij o.m.Telenet en Kinepolis) bestaat de raad van bestuur verder uit de externe bestuurders Michel Delloye (bestuurder bij o.m. Vandemoortele, Sibelco, Schréder en Brederode), Bernard Delvaux (o.m. gedelegeerd bestuurder van Sonaca en bestuurder Carmeuse) en Karel Van Eetvelt (o.m. gedelegeerd bestuurder van Unizo en regent van de Nationale Bank van België).