Matexi kijkdag zondag 24 maart Bekijk alle projecten

Buurtontwikkelaar Matexi zet forse omzetgroei neer

11 januari 2019

2018 was voor buurtontwikkelaar Matexi een uitstekend jaar. De totale omzet rondde ei zo na de kaap van 400 miljoen euro, een groei van maar liefst 14% tegenover 2017. Die sterke groei dankt Matexi aan de consequente investeringen in binnenstedelijke ontwikkelingen. “De beweging naar buurtontwikkeling en stedelijke en reconversie die we jaren geleden overtuigd hebben ingezet, loont,” zegt CEO Gaetan Hannecart.

Matexi

Consistente cijfergroei

Matexi realiseerde in 2018 een omzetgroei van 14% tegenover 2017. De totale omzet bedroeg in 2018 398 miljoen1 ten opzichte van 348,4 miljoen in 2017. Een forse groei dus, die nu al het vijfde jaar op rij consequent wordt voortgezet. Matexi is dus stevig op weg om de kaap van 400 miljoen euro omzet te ronden. De buurtontwikkelaar leverde vorig jaar 1.559 wooneenheden op, waarvan 673 woningen en 886 appartementen. Dat is een groei van 12,4% t.o.v. 2017.
Gaetan Hannecart: “Jaren geleden -vroeg ten opzichte van de markt- hebben we vol overtuiging de beweging naar buurtontwikkeling en stedelijke reconversie ingezet. Die consequente focus werpt nu zijn vruchten af. De investeringen die we hebben gedaan, zowel qua acquisitie en ontwikkeling van vastgoedprojecten, als naar de operationele werking van de organisatie, ondersteunen onze visie.

De organisatie groeit mee

Niet alleen de cijfers groeiden stevig, ook de organisatie evolueerde om die groei effectief te kunnen ondersteunen. In juni kondigde Matexi een projectgestuurde organisatie aan die de buurtontwikkelaar in staat stelt om zich nog meer te focussen op zijn kernactiviteiten. Bovendien is Matexi op zoek naar 30 bijkomende medewerkers; ingenieursprofielen maar ook business managers en controllers.

Mijlpalen in kernverdichting en duurzaamheid

Vorig jaar zijn er ook projectmatig een aantal mooie mijlpalen bereikt. De PPS herontwikkeling van de Leopoldskazerne, een voormalig militair complex in Gent, werd in januari toegekend aan het samenwerkingsverband Matexi en Democo. In oktober werd hiervoor ook de vergunning verkregen. In Waals-Brabant werd de eerste boom geplant in de eco-buurt I-Dyle (115 woningen en 130 appartementen, en o.a. ook een crèche, gemeenschapshal en gezamenlijke moestuin). Met de Kouterdreef in Gent zette Matexi een volledig nieuwe winkelstraat neer, met winkels zoals Tommy Hilfiger, Gant en Calvin Klein. Een ander hoogtepunt is de vliegende start van de verkoop van Antwerp Tower, het ambitieuze binnenstedelijke reconversieproject van een iconische kantoortoren. De grootste private ontwikkeling van het land, Quartier Bleu in Hasselt, is dan weer uitgerust met een KWO-energienet dat de buurt koelt en verwarmt met grondwater. En als klap op de vuurpijl werd in de Poolse stad Warschau het allerlaatste appartement van het complex Kolska od Nowa verkocht. Dat is een verbluffende prestatie: het complex telt 569 units en werd opgeleverd en verkocht op slechts drie jaar tijd.

De stedelijke projecten van Matexi vielen vorig jaar ook verschillende keren in de prijzen. ’t Groen Kwartier werd bekroond met de RES award, en keer een eervolle vermelding op de internationale Gubbio award. Ook de Poolse Apartamenty Marymont ontving een prijs, en Het Laere kaapte de 1-2-tree Award weg voor zijn groendaken.

Oproep tot vlottere stedelijke transformatie

Tot slot wil Hannecart nog kwijt: “De toekomst ligt in kernversterking en duurzaamheid, een beweging die Matexi reeds 20 jaar geleden heeft ingezet. Intussen is stillaan iedereen overtuigd dat we de open ruimte moeten sparen en waar mogelijk zelfs herstellen. Dit betekent evenwel dat de noodzakelijke nieuwe ontwikkelingen meer en meer in de reeds bebouwde omgeving zullen plaats vinden. Daarbij moeten we erover waken dat deze ontwikkelingen niet afgeremd worden door langlopende bezwaarprocedures. Dit vereist het fundamenteel herdenken van de gangbare vergunningsprocedures.”

Alle cijfers zijn inclusief Sibomat, sinds 1979 het houtskeletbedrijf binnen de Matexi groep.