Matexi Award beloont voor de tweede keer

het meest verbindende buurtinitiatief
Brussel, 9 maart 2017 – Voor het tweede jaar op rij bekroont Matexi het meest verbindende buurtinitiatief van het land met de Matexi Award. De laureaten worden op donderdag 11 mei 2017, bekend gemaakt door Herman Van Rompuy, voormalig voorzitter van de Europese Raad. Met de Award, en de daarbij horende geldprijs, zet de buurtontwikkelaar succesvolle initiatieven van lokale overheden en hun partners die buren bij elkaar brengen in de kijker. Vorig jaar wist het project ‘Kippegem’ uit Roeselare de jury te overtuigen met de totale transformatie van een grijs plein in een arbeidersbuurt tot een fleurige ontmoetingsplek met bloembollen, kippenren en zelfgemaakt meubilair. Kandidaten kunnen tot 14 april hun dossier indienen.

Voor het tweede jaar op rij bekroont Matexi het meest verbindende buurtinitiatief van het land. De Matexi Award werd vorig jaar in het leven geroepen door de buurtontwikkelaar om initiatieven te belonen die het sociale weefsel in de buurt versterken. Onderzoek dat Matexi liet uitvoeren toonde namelijk aan dat 82% van de Belgen die op zoek gaat naar een woning, veel belang hecht aan de buurt.

Matexi mikt met de prijs op initiatieven die nieuwe en bestaande buurtbewoners samenbrengen. Daarmee wil het benadrukken hoe belangrijk het is om in een aangename buurt te kunnen wonen. “Buurten worden gevormd door de mensen die er samenleven. Met de Matexi Award willen we de lokale besturen en de initiatiefnemers belonen voor het harde werk dat zij samen ondernemen om hun van buurten nog aangenamere plekken te maken om te leven, te werken, te ontspannen, …”, zegt Gaëtan Hannecart, CEO van Matexi.

Roeselare - Kippegem eerste prijs Matexi Awards - Matexi

Van lege plek tot bloemrijke ontmoetingsplek

Vorig jaren waren de projecten ‘Kippegem’ uit Roeselare, ‘Levende Zielen’ uit Sint-Niklaas en ‘Place Verte’ uit Doornik de laureaten van de Matexi Award, ‘De Pretcamionette’ uit Herenthout won de publieksprijs. ‘Kippegem’ sleepte de eerste prijs in de wacht met een pop-up ontmoetingsplaats op het centraal plein in de Roeselaarse wijk Krottegem. Inwoners transformeerden de aanblik van een lege, stedelijke plek op eigen initiatief met bloembollen, een kippenren en zelfgemaakt pleinmeubilair. De buurt wordt ondertussen bezocht door jonge gezinnen, werknemers komen er lunchen en ouderen genieten er van een rustplekje.

“Toen we hoorden van de Matexi Award besloten we meteen om ons in te schrijven”, zegt Patricia Carron, een van de initiatiefneemsters van het winnende project. “Dat we ook de eerste prijs in de wacht zouden slepen, hadden we nooit durven dromen. Met de geldprijs hebben we een gloednieuwe schommelglijbaan voor de allerkleinsten kunnen kopen, dat zou anders nooit gelukt zijn. Het is de kers op de taart van onze nieuwe ontmoetingsplek.”

Van Rompuy: “Contact met naaste buur minder vanzelfsprekend”

Herman Van Rompuy, voormalig voorzitter van de Europese Raad, reikt ook dit jaar de Matexi Award uit aan de winnaars: “Het contact met onze naaste buur is het laatste decennium veel minder vanzelfsprekend geworden. Projecten als de Matexi Award brengen het buurtgevoel weer tot leven en daar is duidelijk ook nood aan. Het enthousiasme van de buurtbewoners van ‘Kippegem’ uit Roeselare, ‘Levende Zielen’ uit Sint-Niklaas en ‘Place Verte’ uit Doornik, de winnaars van vorig jaar, toont dat we onze buren zeker niet vergeten zijn maar dat we af en toe wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken om het contact wat aan te wakkeren”.
Herman van Rompuy heeft enveloppe in handen met Matexi logo
3 mannen poseren voor matexi award met cheque in hun hand

Jury beoordeelt op 4 criteria

Elk lokaal bestuur kan tot 14 april een dossier indienen via de website van Matexi om in aanmerking te komen voor de Matexi Award. Ze kunnen zich alleen inschrijven of samen met hun partner(s), bijvoorbeeld een ander lokaal bestuur, vzw of individu.

Een jury met vertegenwoordigers van onder andere de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, Union des Villes et Communes de Wallonie en Matexi zal ieder project beoordelen op vier criteria: het verbindend effect, de originaliteit, der overdraagbaarheid en de blijvende impact . De winnaars gaan naar huis met een cheque om hun initiatief verder uit te bouwen.

Praktische informatie

• De Matexi Award wordt op donderdag 11 mei uitgereikt tijdens de Publica Awards in Hôtel de la Poste (Tour & Taxis, Brussel).
  • Journalisten krijgen de kans om na de prijsuitreiking de winnaars te interviewen.

Laureaten Matexi Award 2016