‘Lazuur’ (Tienen), TV Kortenaken & Panna Cup (Ham) bekroond met Matexi Award

13 juni 2019

Vanavond reikte Matexi voor het vierde jaar op rij de Matexi Award voor het Meest Verbindende Buurtinitiatief uit. In de categorie ‘Initiatieven door Particulieren’ wint de burgerbeweging opgewekTienen met ‘Lazuur’. In de categorie ‘Initiatieven door Lokale Besturen’ wint de stad Herstal met ‘Cet été, prends ta place’ (vrij vertaald: ‘Kies deze zomer jouw plaatsje’). De winnaars werden bekendgemaakt door Herman Van Rompuy, Minister van Staat en oud-voorzitter van de Europese Raad. Ze ontvangen een geldprijs om hun initiatief verder uit te bouwen.

De winnaars van de Matexi Award 2019

Bij de lokale besturen mocht de stad Herstal de hoofdprijs in ontvangst nemen met het project ‘Cet été, prends ta place!” (vrij vertaald: Kies deze zomer jouw plaatsje). Deze zomerhappening investeert in beter samen-leven, meer samen-genieten en vooral in ontmoeten en elkaar als buren ontdekken. TV Kortenaken, een senioreninitiatief dat spontaan uitgroeide tot een bruisende ontmoeting van heel diverse groepen en mensen, belandde op de tweede plaats.

In de categorie ‘particuliere projecten’ kwam ‘Lazuur’ uit Tienen als winnaar uit de bus. Deze aflossingswedstrijd tussen buurten wordt jaarlijks georganiseerd door burgerbeweging OpgewekTienen. Op de tweede plaats eindigde ‘Espace de loisirs intergénérationnel’ uit Tourpes, waar jong en oud deze zomer hun eigen recreatiezone zullen bouwen tijdens een feestelijk bouwfestival.

Meer dan 1.500 Belgen stemden voor publieksprijs

Nieuw dit jaar was dat het grote publiek zijn favoriet in elke categorie kon kiezen dankzij de online stemming. De Panna Cup in Ham won in de categorie ‘lokale besturen’. Bij de particuliere initiatieven ging ‘Lazuur’ met een tweede award lopen.

“Creativiteit, maatschappelijke inzet en vrijwillig engagement…De projecten kaderen perfect in de geest van de Matexi Award: een heel tastbare verbondenheid creëren tussen buren en wijken”, aldus de jury.

De winnaars ontvangen elk een geldprijs om hun initiatief verder uit te bouwen. Daarnaast worden alle ingezonden buurtinitiatieven bovendien geïntegreerd in de Buurtatlas van VZW Vicinia (www.vicinia.be) om zo tot inspiratie te dienen voor nieuwe initiatieven.

Over de Matexi Award

Buurtontwikkelaar Matexi organiseerde voor het vierde jaar op rij de Matexi Award, de prijs voor het meest verbindende buurtinitiatief. De prijs beloont succesvolle initiatieven die erop gericht zijn om buren dichterbij elkaar te brengen. “In onze huidige samenleving hebben we meer en meer nood aan buurtverbindende initiatieven die mensen in het échte leven verbinden en die inspelen op een lokale behoefte”, stelt Gaetan Hannecart, CEO van Matexi. “Gelukkig zijn er steeds meer buren die dit inzien, en die effectief aan de slag gaan. Getuige de maar liefst 90 buurten over heel België, die een kandidatuur voor de Matexi Award hebben ingediend.”

Winnaars

Categorie: Projecten door lokale besturen

Eerste plaats : Cet été, prends ta place ! – Kies deze zomer jouw plaatsje (Herstal)
Beschrijving: “Weg met de wat lusteloze, ingedommelde sfeer tijdens de zomermaanden”, dacht het stadsbestuur. En een wekelijks zomeroffensief met cafétjes, spel- & sportvoorzieningen, podia voor muziek & theater, en vooral veel plaats voor ontmoeting, amusement & plezier zag het licht! Het programma is telkens een sprankelende menukaart, heerlijk grasduinen voor iedereen. Natuurlijk kookt, proeft en smikkelt men samen. De zomerhappenings zijn uiteraard veel meer dan een plezant vakantie-initiatief. Ze bewijzen dat het stadsbestuur investeert in beter samen-leven, meer samen-genieten en vooral in ontmoeten en elkaar als buren ontdekken.

Oordeel van de jury: Het stadsbestuur investeert hier heel duidelijk en succesvol in beter samen-leven, meer samen-genieten en vooral ontmoeten en elkaar als medebewoners ontdekken. Deze overtuigende combinatie charmeerde de jury sterk.

Tweede plaats: TV Kortenaken (Kortenaken)

Beschrijving: Gebaseerd op populaire TV-programma’s vatte de seniorenraad het plan op om deze zelf en “live” te vertalen. De respons van inwoners met goesting was overweldigend. Zo orkestreerde het jeugdorkest de kenwijsjes van bekende soaps. Vrijwilligers vertolkten levensecht (en met een knipoog) de bijhorende rollen en intriges. Toneelverenigingen speelden de reclamespots. Naarmate het project groeide, doken er meer medewerkers op. Het senioreninitiatief veranderde spontaan in een bruisende ontmoeting van heel diverse groepen en mensen. Gedragen door ruim 40 vrijwilligers vond TV Kortenaken zijn weg naar 130 senioren. Die ruilden graag hun TV in voor een nooit geziene presentatie. En plots ontdekten ze lang vergeten kennissen, oude en nieuwe vrienden.

Oordeel van de jury: Het gemeentebestuur gaf dit project alle kansen. De seniorenambtenaar coördineerde maar vond volop steun bij zowat alle sectoren in de gemeente: cultuur, sport en jeugd. Misschien het begin van een lange traditie. In elk geval een verhaal met pit dat de jury overtuigend verleidde.

Publieksprijs: Panna Cup (Ham)

Beschrijving: De jeugddienst van Ham gebruikt de uitdagende sportdiscipline “panna” om buurten te activeren. Sport brengt mensen samen en de spannende wedstrijden tijdens de “panna-cup” kunnen heel wat inwoners met uiteenlopende achtergrond bekoren. Laat dat nu juist de bedoeling zijn, want de mobilisatie van zoveel mogelijk buurtbewoners geeft heel wat kansen om veel informatie te verstrekken. Rond de panna-arena groeit een markt waar het brede aanbod van gemeentediensten wordt voorgesteld. Een concept dat in z’n eenvoud naar meervoud leidt.

Categorie: Projecten door particulieren

Eerste plaats: Lazuur (Tienen)

Beschrijving: Lazuur verwijst naar het specifieke blauw in de Tiense vlag en wapenschild. De burgerbeweging OpgewekTienen nodigt op de Tiense feestdag alle buurten uit voor de bijzondere aflossingswedstrijd “Lazuur”, waarin het schaap centraal staat (de bijnaam van de Tienenaar is “schapenkop”). De wedstrijd volgt het eeuwenoude principe van de competities tussen stadsbuurten. Die kennen een gezonde wedijver. Winnen is belangrijk. Maar er heerst ook respect, respect voor elkaar. Tijdens de Lazuur-wedstrijd, die plaatsvindt in de winnende buurt van voorgaande editie, leggen buurtteams minstens 10 rondes af waarbij ze een zelfgemaakt schaap doorgeven. Lazuur mobiliseert veel mensen en stimuleert hen tot fierheid op hun buurt. Tegelijkertijd wordt het een ontdekkingstocht naar de naaste buurten. Competitie kruidt de gevoelens, maar de ludieke aanpak relativeert en zorgt vooral voor veel plezier.

Oordeel van de jury: Dit buurtinitiatief verleidt inwoners tot actieve betrokkenheid bij hun gemeenschap, van buurt tot stad. De combinatie tussen speelsheid en creativiteit, fierheid en zelfrelativering overtuigde de jury. Wellicht inspireert dit initiatief andere steden om een stokoude traditie opnieuw springlevend te maken.

Tweede plaats: Espace de loisirs intergénérationnel – Recreatiezone voor jong & oud (Tourpes, Leuze-en-Hainaut)
Beschrijving: Toen enkele vrienden op straat begonnen stunten op de step bleek deze oefenplaats al snel onveilig. Jongeren en buurtbewoners gingen in gesprek met de gemeente. Het budget voor een skatepark bleek niet haalbaar. Maar… Waarom niet zelf een recreatiezone ontwikkelen? Op maat van de buurt en als antwoord op de vragen van inwoners. De buurtbewoners kozen voor een participatieve aanpak. Naast de jongeren kregen andere groepen ook inspraak. Steppen & skaten bleken mooi aan te sluiten op petanque, een kleuterhoek en groenzone. In juli organiseert de buurt een feestelijk bouwfestival, onder deskundige begeleiding. Iedereen kan er de handen uit de mouwen steken, terwijl het nuttige aan het aangename wordt gekoppeld: lekker eten en drinken, openluchtbioscoop na het harde werk, een concertje… Het cultuurcentrum zorgt voor het artistieke programma.

Oordeel van de jury: Dit project bewijst dat een daadkrachtige en vooral creatieve buurt ook zonder veel overheidssteun toch zijn plannen kan realiseren. De bewoners slaan hun slag, ze zullen hun plan realiseren. Tegelijkertijd vinden vele en diverse mensen elkaar in een heel concrete verwezenlijking.

Publieksprijs: Lazuur (Tienen)

Over de jurering

Voor de beoordeling werd rekening gehouden met het verbindend karakter en de originaliteit van het initiatief, de blijvende impact en de mate waarop het initiatief bewoners van andere buurten en gemeenten kan inspireren.

De jury die de kandidaatsdossiers beoordeelde, bestond uit: Gaetan Hannecart (CEO Matexi), Xavier Delmon (Administrateur Tr@me), Sonja De Becker (Directeur Boerenbond), Serge Peeters (Voorzitter Chambre des urbanistes de Belgique), Chris Truyens (Inhoudelijk Directeur Samenlevingsopbouw Vlaanderen), Sophie Van Malleghem (Projectcoördinator Koning Boudewijnstichting), Mieck Vos (Algemeen Directeur VVSG) en Guy Redig (professor VUB, secretaris van de jury).

Meer info: https://www.matexi-award.be/nl/winnaars