‘De Theatergarage’ (Borgerhout) en ‘Mobiel Lokaal Dienstencentrum’ (Deerlijk) winnen Matexi Award

07 juni 2018

Brussel, 7 juni 2018 – Vanavond reikte Matexi voor het derde jaar op rij de Matexi Award voor het meest verbindende buurtinitiatief uit. Voor het eerst worden de initiatieven dit jaar opgedeeld in twee afzonderlijke categorieën: particuliere initiatieven en initiatieven door lokale besturen. ‘De Theatergarage’ (Borgerhout) en ‘Mobiel Lokaal Dienstencentrum’ (Deerlijk) werden bekroond als meest verbindende buurtinitiatieven van het land. De winnaars werden bekendgemaakt door Herman Van Rompuy, Minister van Staat en oud-voorzitter van de Europese Raad. De winnaars ontvangen een geldprijs om hun initiatief verder uit te bouwen.

Winnaars Matexi Award 2018

Recordaantal inzendingen voor deze editie van de Matexi Award

Buurtontwikkelaar Matexi organiseerde voor het derde jaar op rij de Matexi Award, de prijs voor het meest verbindende buurtinitiatief. De prijs beloont zes succesvolle initiatieven die erop gericht zijn om buren dichterbij elkaar te brengen. “In onze huidige samenleving hebben we meer en meer nood aan buurtverbindende initiatieven en initiatieven die mensen in het échte leven verbinden en meer nog… die inspelen op een lokale behoefte”, stelt Gaetan Hannecart, CEO van Matexi. “Gelukkig zijn er steeds meer buren die dit inzien, en die effectief aan de slag gaan. Getuige de maar liefst 125 buurten over heel België, die een initiatief voor de Matexi Award hebben ingediend. Een aantal dat voor het derde jaar op rij stijgt!”

Creativiteit, maatschappelijke inzet en vrijwillig engagement

Sinds dit jaar gebeurt dit in twee categorieën: projecten door lokale besturen en projecten door particulieren. “Niet alleen boden er zich dit jaar opvallend meer initiatieven aan, de kwaliteit ervan stijgt ook iedere editie”, aldus de jury. “Creativiteit, maatschappelijke inzet en vrijwillig engagement, de projecten kaderen perfect in de geest van de Matexi Award: een heel tastbare verbondenheid creëren tussen buren en wijken, daar draait het om.”
Matexi Award 2018

Bij de particulieren mocht ‘De Theathergarage’, een cultuurcooperatieve door en voor bewoners van Borgerhout, de hoofdprijs in de ontvangst nemen. ‘Papy Booom’, een sitcomserie van de bewoners van Woonzorgcentrum Acacias uit Sint-Jans-Molenbeek, belandde op de tweede plaats. In de categorie ‘Projecten door lokale besturen’ kwam ‘Mobiel Lokaal Dienstencentrum’ dat zes keer per maand een bezoek brengt aan de verschillende Deerlijkse wijken, als winnaar uit de bus. Zij werden gevolgd door ‘Végétalis Action’ uit Dison waar bewoners de mogelijkheid krijgen om samen planten- en bloembakken te maken, te plaatsen en te beplanten.

De winnaars ontvangen elk een geldprijs om hun initiatief verder uit te bouwen. Daarnaast worden alle ingezonden buurtinitiatieven bovendien geïntegreerd in de Buurtatlas van VZW Vicinia om zo tot inspiratie te dienen voor nieuwe initiatieven.

Bekendmaking door Herman Van Rompuy

Herman Van Rompuy maakte de winnaars van de Matexi Award bekend. “Steeds meer buurtinitiatieven integreren heel verschillende aspecten alsof het vanzelfsprekend is”, stelt Van Rompuy. “Vrijetijdsbesteding en zorg, jeugdwerk en ouderen, infrastructuur en animatie, mobiliteit en groenvoorziening… De muren tussen sectoren en actoren verbrokkelen.”

Winnaars

Categorie: Projecten door particulieren

De Theatergarage (Borgerhout)

Beschrijving: Een dichtbevolkte wijk zonder veel cultuur- en infrastructuuraanbod. Plots staat een oud garagegebouw te koop. Een buitenkans. 500 gezinnen engageren zich voor de gezamenlijke aankoop door een coöperatieve actie. De garage is eigendom van de buurt, voor en door de bewoners. Vrijwilligers creëren de Theatergarage met vooral kinder- en jongerenprogrammatie. Resultaat: meer dan 100 activiteiten in beginjaar 2017. Het eerste autonome buurtcultuurcentrum in Vlaanderen had vorm en inhoud.

Oordeel van de jury: De straffe daadkracht van de buurt, het zakelijk vernuft, de open en brede werkingscultuur en de enorme inzet van zoveel vrijwilligers overtuigde de jury om dit pure burgerinitiatief als laureaat te kiezen.

Papy Booom (Sint-Jans-Molenbeek)

Beschrijving: Hoe de bewoners van een rusthuis in contact brengen met het leven in een stadsbuurt? In St.-Jans Molenbeek maken de bewoners samen met de ouderen de sitcom ‘Papy Booom’, een serie van intussen al 12 kortfilms, te zien via web-tv. Scenario’s en opnames zijn in handen van de bewoners, met volop betrokkenheid van de ouderen, voor en achter de camera. Buurtbewoners ontdekken elkaars bestaan, met elk een eigen verhaal dat soms verrassender is dan de fantasie.

Oordeel van de jury: De jury vindt in dit project een zeer originele manier om generaties met elkaar te verbinden en nieuwe buurtnetwerken te ontwikkelen. Het proces is belangrijk: scenario’s, opnames, montage… De maandelijkse afleveringen zijn meer dan de moeite waard.

Publieksprijs: Ateliers de sport et de danse (Eupen)

Beschrijving:  Het buurthuis Cardijn stelde vast dat vooral (jonge) bewoners met een migratieachtergrond een grote behoefte hadden aan sporten maar dat er geen clubs of infrastructuur was. Cardijn werkte een aanbod uit voor sport en dans, activiteiten waarbij talenkennis niet het belangrijkste is. De initiatiefnemers beoogden respect voor de culturele tradities en voorkeuren. Het aanbod kreeg vorm en inhoud dankzij de inzet van vele vrijwilligers. Er was aandacht voor initiatie, vorming en het plezier van sporten en dansen.

Categorie: Projecten door lokale besturen

Mobiel Lokaal Dienstencentrum (Deerlijk)

Beschrijving: 6 keer per maand bezoekt het Mobiel Dienstencentrum in Deerlijk 5 verschillende wijken. De dag is gevuld met workshops, voordracht, beweging, een warme maaltijd. Dit alles onder regie van de sociale dienst van het OCMW, in hechte samenwerking met cultuur-, jeugd- en sportdiensten. Ook de plaatselijke verenigingen werken graag mee. Het Mobiel Dienstencentrum Deerlijk evolueerde naar een vaste, duurzame waarde en voorziet uitbreiding naar andere wijken.

Oordeel van de jury: De jury (h)erkent een aanpak met sterke kenmerken. Het gaat over actief opzoeken van mensen in hun eigen woonomgeving en vooral samen dingen doen. De doelgroepen sturen mee en worden zo mede-eigenaars van dit aanbod.

Végétalis Action (Dison)

Beschrijving: In Dison ontstaat er een nieuwe vorm van betrokkenheid; de bewoners krijgen de kans om zelf hun planten- en bloembakken te maken, te plaatsen en te beplanten. De bewoners, van knutselaars tot tuiniers, heroveren zo de publieke ruimte. Overheid en burgers bezinnen zich samen over wat kan, mag en moet. Babbelen wordt handelen, creëert wederzijds begrip en leidt naar een gemeenschappelijk project waar iedereen zich eigenaar voelt.

Oordeel van de jury: De jury ziet in dit project een bewijs dat overheden succesvol kunnen investeren in samenwerking. Niet alleen stijgt de aantrekkelijkheid van de publieke ruimte, er groeit ook een gedeelde verantwoordelijkheid bij de buurtbewoners.

Publieksprijs: Burenzorg met soep op de stoep (Gent)

Beschrijving: Tierlantuin is een kinderdagverblijf in de Rabotwijk in Gent. Door maandelijks “soep op de stoep” te organiseren betrekt Tierlantuin de buurt. De soep – hoe lekker ook – is vooral een manier om vele en diverse mensen te bereiken, die kunnen kiezen om deel te nemen aan uiteenlopende programma’s, bv. tips rond gezonde voeding en persoonlijke hygiëne gecombineerd met goocheltrucs, herstellen van oude kleding en zelf speelgoed maken.

Over de Matexi Award

Voor de beoordeling wordt rekening gehouden met het verbindend karakter en de originaliteit van het initiatief, de blijvende impact en de mate waarop het initiatief bewoners van andere buurten en gemeenten kan inspireren.

De jury die de kandidaatsdossiers beoordeelde, bestond uit: Gaetan Hannecart (CEO Matexi), Mark Suykens (voormalig directeur VVSG), Thibault Ceder (Conseiller Expert, Cellule aménagement du territoire et logement l’UVCW), Xavier Delmon (Administrateur Trame scrl), Chris Truyens (Directeur Samenlevingsopbouw Vlaanderen), Sonja De Becker (Voorzitster Boerenbond), Gerrit Rauws (Directeur Koning Boudewijnstichting) en Guy Redig (professor aan de VUB).

Meer foto's van de uitreiking van de Matexi Award en de winnende projecten kunnen worden geraadpleegd via deze link.

De videoboodschap van Herman Van Rompuy voor de winnaars kan u hier bekijken: