Na recordjaar 2018 legt Matexi ook tijdens eerste maanden van 2019 sterke groeicijfers neer

13 juni 2019

Na een recordjaar 2018 zet Matexi, de grootste vastgoedontwikkelaar van ons land, ook de eerste maanden van 2019 veelbelovend in. De groeicijfers van 2018 werden gepresenteerd tijdens de voorbije Algemene Vergadering. Tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar werden reeds 624 woningen en appartementen verkocht, wat een stijging inhoudt van 5% bovenop de recordgroei van 2018. De groei manifesteert zich ook in het aantal vacatures bij de buurtontwikkelaar. Op 6 juni 2019 lanceerde Matexi een nieuwe jobsite om de aanwervingen te bevorderen.

Gestage groei zet zich ook dit jaar voort

Tijdens de eerste vijf maanden van 2019 werd de stevige groei van Matexi van de afgelopen jaren bestendigd. Concreet werden er reeds 624 woningen en appartementen verkocht. Dit komt neer op zo’n 6 woningen en appartementen per dag; een stijging van 5% bovenop de recordcijfers van 2018.

Het recordjaar 2018 werd tijdens de voorbije Algemene Vergadering officieel afgesloten. De totale omzet bedroeg 406 miljoen EUR, een stijging met maar liefst 16% (of 57 miljoen EUR) ten opzichte van 2017. Matexi leverde vorig jaar 1.559 woonunits op (waarvan 673 woningen en 886 appartementen) en verkocht daarnaast ook 130 percelen bouwgrond. De operationele winstgevendheid (EBITDA) verbeterde sterk van 38,3 miljoen EUR in 2017 naar 56,4 miljoen EUR, en de EBIT groeide van 33,8 miljoen EUR naar 54,4 miljoen EUR. De netto bancaire schuld daalde tot 302,8 miljoen EUR, wat overeenkomst met een gezonde bancaire schuldratio van 42,9% Loan to Value (LTV).

Matexi ging de voorbije jaren door verschillende groeifasen. De buurtontwikkelaar kon daarbij een gestage stijging van haar omzet voorleggen. In de periode 2007 tot 2014 evolueerde de omzet van 200 tot 250 miljoen EUR, en in 2015 oversteeg die voor het eerst 300 miljoen EUR. En ook in 2017 en 2018 zette de groei zich voort met respectievelijk 12% en 16% procent. Volgens Gaëtan Hannecart, CEO van Matexi, illustreren die cijfers de Matexi-aanpak gebaseerd op verantwoord ondernemerschap. “Als we streven naar een duurzame toekomst, dan is zorg dragen voor onze planeet én onze samenleving vanzelfsprekend. Het is echter belangrijk om ten volle te beseffen dat dit slechts zal blijven gebeuren, en zelfs sneller zal gaan, in de mate dat ondernemingen ook voldoende winstgevend zijn. Want alleen dan kan een onderneming zoals Matexi blijven meewerken aan de realisatie van duurzame woonomgevingen met respect voor de ecologische, klimatologische en sociale uitdagingen waar we allen voor staan”, aldus Hannecart.

Toenemende focus op grote binnenstedelijke ontwikkelingen

De aanhoudende groeicijfers illustreren de strategische omschakeling die Matexi in 1995 inzette. Sindsdien focust de buurtontwikkelaar zich in toenemende mate op binnenstedelijke herontwikkelingen. Een hoogtepunt uit 2018 was de vliegende start voor de verkoop van de Antwerp Tower, het ambitieuze binnenstedelijke reconversieproject van een uitgeleefde kantoortoren tot een iconisch gebouw van de gerenommeerde architect Wiel Arets. De PPS herontwikkeling van de Leopoldskazerne in Gent tot stadsbuurt werd in januari 2018 toegekend aan het samenwerkingsverband Matexi-DMI. In oktober 2018 werd hiervoor de vergunning verkregen. Leopold Views in Evere, het resultaat van de integrale reconversie van een verouderd kantoorgebouw tot een hedendaags en ecologisch geheel aan appartementen en studio’s, werd in oktober 2018 ingehuldigd. Andere succesvolle projecten zijn Quartier Bleu in Hasselt (aanleg van een nieuw stadsdeel aan het water), Béton Lemaire in Ottignies (reconversie van een industriële site) en de ontwikkeling van het appartementencomplex Kolska od Nowa in Warschau.

Ook voor de komende jaren beschikt Matexi over een goed gevulde pipeline aan toekomstige projecten, voldoende voor de ontwikkeling van ruim meer dan 20.000 wooneenheden en nog vele jaren werkzekerheid.

Lancering nieuwe jobsite

De groei van Matexi werd gerealiseerd door systematisch in te zetten op het verhogen van de kwalificaties van de medewerkers en door hen een kader en ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden waarbinnen ze hun ondernemende vaardigheden maximaal kunnen benutten. Philip Goris, CFO Matexi: “Buurtontwikkeling is een multidisciplinaire, complexe, lange termijn en kapitaalintensieve metier die veel ondernemende vaardigheden vereist. Deze mooie resultaten konden slechts gerealiseerd worden dankzij de expertise, het teamwerk en de gedrevenheid van onze 350 medewerkers en de uitstekende samenwerking met onze zeer talrijke partners die samen goed zijn voor meer dan 3.000 arbeidsplaatsen.

Op 6 juni 2019 lanceerde Matexi de jobsite www.datisonswerk.be om de invulling van haar vacatures vlotter te laten verlopen. De site moet ervoor zorgen dat potentiële werknemers sneller bij de juiste vacature terechtkomen. Momenteel staan er bij Matexi 15 vacatures open.