Buurtontwikkelaar Matexi sluit 2019 af met jaaromzet van bijna half miljard euro

12 januari 2020

Matexi kan terugblikken op een uitstekend 2019. Nooit eerder boekte de grootste buurtontwikkelaar van het land zo’n hoge cijfers. De totale omzet voor 2019 komt neer op 486 miljoen euro, dat is 80 miljoen euro meer dan in 2018 en meer dan een verdubbeling op 5 jaar tijd.

Nieuw recordjaar voor Matexi

Met een totale omzet van 486 miljoen EUR realiseerde Matexi het voorbije jaar opnieuw een forse omzetgroei van 20% tegenover het voorgaande jaar. In de voorbije vijf jaar is de omzet van de onderneming meer dan verdubbeld: van 229 miljoen EUR in 2014 naar 486 miljoen EUR in 2019.

Vorig jaar leverde de buurtontwikkelaar 1.423 wooneenheden op, waarvan 697 woningen en 726 appartementen, en verkocht daarnaast ook 164 percelen bouwgrond. De projectontwikkelingsactiviteiten in België, Luxemburg en Polen maken het gros uit van de activiteiten. De activiteiten in houtskeletbouw blijven stabiel op 30 miljoen EUR.

“We zijn erg tevreden dat we het voorbije jaar opnieuw met zo’n goeie cijfers kunnen afsluiten en dat we onze sterke groei consequent jaar na jaar blijven realiseren.

De investeringen die we de voorbije jaren gedaan hebben, zowel in onze vastgoedprojecten, als in het aanpassen van onze organisatie, werpen hun vruchten af.”
legt Philip Goris, CFO van Matexi, uit.

Realisatie van meer dan 1,1 miljoen m2 reconversie-projecten

Matexi kan niet enkel terugblikken op goede cijfers, maar ook op tal van unieke projecten.

Zo begonnen in 2019 onder meer de werkzaamheden aan de Leopoldskazerne, een voormalig militair complex in Gent dat Matexi herontwikkelt tot een nieuwe stadsbuurt (82 appartementen, 10 woningen, een hotel, kantoren en een kinderdagverblijf).

In Vilvoorde op de 4Fonteinen-site (1.023 appartementen, 176 huizen, een school, 25.000m² retail en horeca en 8.400m² kantoren) startten de werken aan het Brughuis (124 appartementen en een supermarkt).

In Luik haalde Matexi twee grote projecten binnen: Charbonnage du Hasard (80 woningen, 32 appartementen, retail en kantoren) en Paradis Express (115 appartementen en 2.000m² voor retail, horeca en diensten).

In Antwerpen werd vooral doorgewerkt aan de ambitieuze binnenstedelijke reconversie van de Antwerp Tower (240 appartementen en 14.200m² retail, horeca en kantoren). Inmiddels werd het hoogste bouwpunt ervan, de 26e verdieping, bereikt.

Ook aan het grootste private vastgoedproject van het land, het nieuwe stadsdeel Quartier Bleu in Hasselt (392 appartementen, 19 woningen, 25.800m² retail en horeca en 2.335 parkings) werd hard gewerkt om de winkels in het voorjaar 2020 te kunnen openen.

In Polen zette Matexi de verkoop van zijn allereerste project in de Poolse stad Krakau, het Apartamenty Rogalskiego (34 appartementen), succesvol in en in Warschau leverde het bedrijf het Czluchowska project (70 appartementen) op.

“Sinds we meer dan 20 jaar geleden de omslag maakten naar binnenstedelijke projectontwikkeling, transformeerden we meer dan 1,1 miljoen m² ‘brownfields’ tot multifunctionele en bruisende buurten. Dat is meer dan 110 hectare, het equivalent van maar liefst 220 voetbalvelden!

Met onze stedelijke reconversieprojecten dragen we wezenlijk bij aan de vernieuwing, de herontwikkeling, het vergroenen en het energiezuiniger maken van verouderde woningen en verlaten sites,”
geeft Gaëtan Hannecart, CEO van Matexi, mee.

‘Planet’, ‘People’ en ‘Profit’ als leidraad bij Matexi’s vastgoedprojecten

Bij de honderden buurtontwikkelingen besteedt Matexi altijd bijzonder veel aandacht aan de zorg voor onze planeet. Zo startten Matexi en Aquafin een proefproject op de 4Fonteinen-site (Vilvoorde) waarin een nieuwe waterzuiveringsinstallatie wordt getest. In de woonbuurt Het Laere (Roeselare) sluit de buurtontwikkelaar alle 200 woningen en appartementen aan op het stedelijk warmtenet, waardoor ze verwarmd worden met gerecupereerde energie. Ook in onder meer Quartier Bleu (Hasselt) en I-Dyle (Genappe) werkt Matexi aan nieuwe warmte-recuperatiesystemen op niveau van de buurt. Het project I-Dyle kreeg bovendien het label ‘Eco-wijk’ van de Waalse overheid.

Verschillende Matexi-projecten krijgen intussen een duurzaamheidskeurmerk voor hun positieve milieuimpact. Zo krijgt de transformatie van de Leopoldskazerne in Gent het BREAAM - Label ‘Very Good’ toegewezen. De Duurzaamheidsmeter Wijken (‘DMZ Wijken’) geeft een score van 85% en het label ‘outstanding’ aan het project 4Fonteinen in Vilvoorde.

“Duurzaam ondernemen betekent rekening houden met de toekomst. In onze buurtontwikkelingen gaan we uit van drie P’s: Planet, People en Profit. Zorg dragen voor de planeet en oplossingen bieden voor de noden van de huidige én toekomstige samenleving zijn onze leidraad. Winst is geen doel op zich, maar wel een noodzakelijke vereiste en een middel om ook op langere termijn deze visie te blijven waarmaken,” voegt Gaëtan Hannecart nog toe.