Matexi zet met Matexi Award ‘meest verbindende’ en ‘groenste’ buurtinitiatieven in de kijker

03 juni 2021

Matexi lanceert vandaag de vijfde editie van de Matexi Award en looft daarmee de meest verbindende buurtinitiatieven van België. De awards hebben een totaalwaarde van EUR 10.000 en gaan uit naar initiatieven en projecten die de verbondenheid tussen buren versterken en de leefbaarheid van buurten vergroten. Speciaal voor deze vijfde editie komt er een nieuwe award bij: de prijs voor het ‘groenste’ buurtinitiatief.

De coronacrisis bevestigde des te meer het belang van een kwaliteitsvolle woning in een leuke buurt. Als buurtontwikkelaar hecht Matexi al meer dan 75 jaar veel belang aan verbindende buurtinitiatieven, die inclusief zijn en de sociale cohesie versterken. Met dit initiatief wil het bedrijf dan ook projecten en initiatieven die buurtbewoners dichter bij elkaar brengen en de sociale cohesie in buurten versterken extra in de kijker zetten.

20 laureaten, 8 winnaars

Concreet zullen er voor deze editie 20 projecten, dat zijn er 2 keer zoveel als de voorbije edities, genomineerd worden: 10 projecten van lokale besturen en 10 van particuliere initiatieven. Uit deze 20 genomineerden selecteert een jury uit elke categorie het ‘meest verbindende’ project en, speciaal voor deze vijfde editie, het ‘groenste’ buurtinitiatief als winnaar. Vier eerste prijzen dus, telkens goed voor 1.500 euro. Naast de officiële jury mag ook het grote publiek 4 winnaars kiezen. Die krijgen op hun beurt 1.000 euro.

Inschrijven kan tot en met 15 september 2021 via de website matexi-award.be. Zowel lokale overheden als particulieren kunnen deelnemen en een project voorstellen. Niet zeker of het project wel in aanmerking komt? Dat kan op dezelfde website, door middel van een korte test, makkelijk worden nagegaan. De laureaten zullen op 25 oktober 2021 bekendgemaakt worden. De uiteindelijke winnaars zullen tijdens de officiële Matexi Award-uitreiking, op 16 november 2021, hun prijs in ontvangst mogen nemen.

Positieve trend

Dat de Matexi Award inmiddels een vaste waarde geworden is, is een positieve maatschappelijke evolutie, vindt Gaëtan Hannecart, voorzitter van de jury. “Als buurtontwikkelaar kunnen wij alleen maar toejuichen dat de aandacht voor sociale inclusie in buurten ook bij steden en gemeenten toeneemt. We stellen vast dat ook zij meer en meer streven naar een sterkere identiteit van hun buurten en steeds meer belang hechten aan een grotere verbondenheid tussen de buren in die buurten. Met onze Matexi Award willen we de initiatieven niet enkel een financieel duwtje in de rug geven, maar ook voor wat meer ruchtbaarheid zorgen, opdat ze ook anderen op dat vlak kunnen inspireren en stimuleren.”