Matexi viert de ‘meest verbindende’ en ‘groenste’ buurtinitiatieven van België met Matexi Award

16 november 2021

Tijdens de vijfde editie van de Matexi Award op dinsdagavond 16 november huldigde Matexi de meest verbindende buurtinitiatieven van België. De awards, die overhandigd werden door onder andere Herman Van Rompuy, hebben een totaalwaarde van EUR 10.000 en gaan uit naar initiatieven en projecten die de sociale cohesie tussen buren versterken en de leefbaarheid van buurten vergroten. Matexi introduceerde voor deze vijfde editie ook een nieuwe categorie: de prijs voor het ‘groenste’ buurtinitiatief.

Groepsfoto

Maar liefst 8 verbindende en groene buurtprojecten mochten een Matexi Award in ontvangst nemen. De prijzen werden uitgereikt door voormalig premier en voorzitter van de Europese Raad Herman Van Rompuy en door juryvoorzitter  Gaëtan Hannecart. Van de meer dan 120 ingediende projecten werden 20 laureaten genomineerd voor een award. De 20 laureaten bestaan uit 10 projecten van lokale besturen en 10 particuliere initiatieven. Hieruit selecteerde een vakjury het ‘meest verbindende’ buurtinitiatief en, voor het eerst, het ‘groenste’ buurtinitiatief als winnaar, en dit zowel bij de projecten van lokale besturen als de particuliere initiatieven. 4 juryprijzen dus, telkens goed voor 1.500 euro. Bovenop de prijzen van de jury werden via een publieksstemming ook nog 4 publiekswinnaars geselecteerd, die op hun beurt 1.000 euro ontvingen.

De juryprijzen werden toegekend aan de volgende projecten:

Juryprijs voor meest verbindende buurtinitiatief van een lokaal bestuur

Bank-Contact, een initiatief van de stad Herentals waarbij zitbanken in de publieke ruimte een platform bieden voor laagdrempelige ontmoetingen tussen inwoners van diverse afkomst.

Bank-Contact
Santo

Juryprijs voor meest verbindende particuliere buurtinitiatief

Buurtcentrum Santo, een burgerproject in de Gentse Moscou-buurt waarbij een vervallen brandweerkazerne omgetoverd werd tot een levendig buurtcentrum met ruimte voor sport, spel en cultuur.

Juryprijs voor groenste buurtinitiatief van een lokaal bestuur

Parktuin De HOF’kens in Hamont-Achel, een complex van 36 volkstuintjes in een dichtbevolkte buurt waar sociale ontmoetingen en ecologie hand in hand gaan.

De HOF'kens
Pré et Verger Desonay

Juryprijs voor groenste particuliere buurtinitiatief

Weide en boomgaard Desonay in Thimister-Clermont, een natuur- en wandelgebied op de vrijgemaakte grondvesten van een kasteel dat erfgoed, biodiversiteit en ontspanning samenbrengt.

Het grote publiek bracht meer dan 3.000 stemmen uit en selecteerde op zijn beurt de volgende 4 winnaars:

Publieksprijs voor meest verbindende buurtinitiatief van een lokaal bestuur

Skatepark in brede school-project in Sint-Lievens-Houtem, een levendig kruispunt voor ontmoeting van scholieren, skaters en buurtbewoners.

Skatepark in brede school-project
De Kompanie

Publieksprijs voor meest verbindende particuliere buurtinitiatief

De Kompanie in Ronse, de koppeling van een klusjesdienst door vrijwilligers aan armoedebestrijding, waardoor nieuwe buurtcontacten ervoor zorgen dat mensen in armoede zich kunnen oriënteren richting bestaande hulpvoorzieningen.

Publieksprijs voor groenste buurtinitiatief van een lokaal bestuur

De tuin van Adem en Eten in Zwevegem, waarbij een bos omgetoverd werd tot een voedselbos waar buren elkaar leren kennen door middel van proef- en plukdagen, educatieve wandelingen, kooklessen en veel meer.

Tuin van Adem en Eten
Buurtpluktuin Petit Paris

Publieksprijs voor groenste particuliere buurtinitiatief

Buurtpluktuin Petit Paris in Veurne, het resultaat van de inspanningen van zo’n honderd buurtbewoners die fruitbomen, tientallen bessenstruiken en duizenden bloembollen plantten in een open grasveld om een groene ontmoetingsplaats te creëren.

Duurzaamheid en sociale cohesie meer dan ooit bovenaan de agenda

Als buurtontwikkelaar en expert in binnenstedelijke projecten hecht Matexi al meer dan 75 jaar veel belang aan inclusieve buurten waar sociale interactie vlot tot stand komt, en waar de bewoners gestimuleerd worden om open te staan voor de wereld en de mensen rondom hen. Met de Matexi Award worden projecten en initiatieven die buurtbewoners dichter bij elkaar brengen en de sociale cohesie in buurten versterken dan ook in de kijker gezet.

Voor Matexi is ook duurzaamheid een bijzonder belangrijk thema. Naast de zorg voor de mens en de samenleving, is ook de zorg voor de planeet essentieel. In dat kader introduceerde Matexi de nieuwe award voor het ‘groenste’ buurtinitiatief. De nieuwe prijs huldigt opmerkelijke projecten die inzetten op duurzaamheid in de buurt en meer respect voor de leefomgeving.

“De huidige maatschappelijke context toont dat onze samenleving nood heeft aan verbindende én groene buurtinitiatieven,” vertelt Herman Van Rompuy. Matexi steekt al voor de 5e keer initiatiefnemers van buurtprojecten een hart onder de riem. De Matexi Award geeft hen een duwtje in de rug, figuurlijk en financieel. Deze erkenning is actueler dan ooit. Ik hoop dat nog vele buurten de award in de toekomst mogen ontvangen!”

“Wat buren, gemeenten en steden op lokaal niveau initiëren, verankeren wij structureel in al onze vastgoedprojecten. Met Matexi leveren we zo een positieve bijdrage aan betere en meer leefbare buurten. Buurten ontwikkelen is voor ons betekenis geven aan ruimte. Maar het is ook: mensen verbinden. Net daarom voegen we zo veel mogelijk voorzieningen toe in onze projecten. Parken, wandelpaden, speelpleinen; kortom: aangename, groene ontmoetingsplekken die aanmoedigen tot sociaal contact.”
Olivier Lambrecht, CEO Matexi
Meer informatie op www.matexi-award.be