Op jubileumeditie zet Matexi met Matexi Award ‘meest verbindende’ en ‘groenste’ buurtinitiatieven in de kijker

05 maart 2020

Waregem, 24 februari 2020 - Voor het vijfde jaar op rij looft buurtontwikkelaar Matexi de meest verbindende buurtinitiatieven van België met zijn Matexi Award. Deze awards, met een totaalwaarde van EUR 10.000, gaan naar initiatieven en projecten die de verbondenheid tussen buren versterken en de leefbaarheid van buurten vergroten. Vanaf deze jubileumeditie komt er een nieuwe award bij: de prijs voor het ‘groenste’ buurtinitiatief.

Verbindend én duurzaam

Als buurtontwikkelaar en marktleider in binnenstedelijke projecten, draagt Matexi bij aan inclusieve buurten waar sociale interactie vlot tot stand komt en waar de bewoners gestimuleerd worden om open te staan voor de wereld en de mensen rondom hen. Met deze Matexi Award worden projecten en initiatieven die buurtbewoners dichter bij elkaar brengen en de sociale cohesie in buurten versterken in de kijker gezet .

Voor Matexi is ook duurzaamheid een belangrijk thema. Naast de zorg voor de samenleving, is ook de zorg voor het milieu essentieel. In dat kader en speciaal voor deze jubileum editie, introduceert Matexi een nieuwe award: de prijs voor het ‘groenste’ buurtinitiatief. Opmerkelijke projecten die hun steentje bijdragen aan een duurzamer milieu en inzetten op meer respect voor de leefomgeving komen voor deze nieuwe prijs in aanmerking.

40 laureaten, 4 winnaars

Concreet zullen er voor deze editie 40 projecten genomineerd worden: 20 projecten van lokale besturen en 20 van particuliere initiatieven. Uit deze 20 genomineerden per categorie selecteert een jury een ‘meest verbindend’ project en een ‘groenste’ buurtinitiatief als winnaar. Vier eerste prijzen dus, telkens goed voor 1.500 euro. Naast de officiële jury mag ook het algemene publiek vier winnaars kiezen, telkens goed voor 1.000 euro. Inschrijven kan tot en met 21 april 2020 via de website matexi-award.be. De laureaten zullen eind mei bekendgemaakt worden. De uiteindelijke winnaars zullen tijdens de officiële Matexi Award-uitreiking, op 25 juni, hun prijs in ontvangst mogen nemen.

Positieve trend

Het succes van de Matexi Award neemt alsmaar toe. Dat merkt de buurtontwikkelaar aan het aantal inschrijvingen dat jaarlijks stijgt. Net om die reden worden er dit jaar 40 projecten genomineerd, vier keer zoveel als de edities voordien, opdat meer initiatieven in de kijker gezet kunnen worden.

Dat de Matexi Award inmiddels een vaste waarde geworden zijn, is een positieve maatschappelijke evolutie, vindt Gaëtan Hannecart, CEO van Matexi en tevens voorzitter van de jury. “Als buurtontwikkelaar kunnen wij alleen maar toejuichen dat de aandacht voor sociale inclusie in buurten ook bij steden en gemeenten toeneemt. We stellen vast dat ook zij meer en meer streven naar een sterkere identiteit van hun buurten en steeds meer belang hechten aan een grotere verbondenheid tussen de buren in die buurten. Met onze Matexi Award willen we de initiatieven niet enkel een financieel duwtje in de rug geven, maar ook voor wat meer ruchtbaarheid zorgen, opdat ze ook anderen op dat vlak kunnen inspireren en stimuleren.”

Meer informatie is terug te vinden op www.matexi-award.be