Groot aanbod alternatieve vervoersmiddelen
“Als werkgever wil Matexi graag het goede voorbeeld geven op vlak van duurzame mobiliteit. We focussen dus niet enkel op groene mobiliteit in onze woonbuurten, maar bieden ook onze collega’s een uitgebreid en flexibel mobiliteitsplan aan. Want een gelukkige medewerker raakt vlot op zijn werk.” Aan het woord is collega Miek Gambart, momenteel fleetverantwoordelijke van het Matexi wagenpark. Samen met haar team lanceerde ze in de zomer van 2021 het nieuwe Matexi Mobility Plan. Een logische stap voor Matexi, klinkt het.
“Er was bij onze collega’s al lange tijd vraag naar een ruimer aanbod aan mobiliteitsalternatieven. We hebben verschillende kantoren verspreid over heel België, en daarnaast kunnen collega’s ook tot twee dagen per week telewerken. Dat maakt het totale woon-werkverkeer binnen Matexi zeer gevarieerd en zorgt ervoor dat de noden heel erg uiteenlopend zijn.”
Een flexibeler mobiliteitsplan, met een eigen, duurzame Mobility Journey voor elke collega, drong zich op. En dat gaat verder dan nieuwe bedrijfswagens alleen. “Concreet leggen we meer focus op het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen: een lease e-bike, deelmobiliteit (fiets/step/auto) en uiteraard openbaar vervoer. Via een online tool kunnen collega’s simuleren welke mobiliteitskeuzes het best aansluiten bij hun woon-werkverkeer.”
Het plan was een schot in de roos. Meteen kozen verschillende collega’s voor alternatieve vervoersmiddelen. “Op dit moment hebben we al een tiental collega’s die een e-bike leasen in ruil voor een stukje van hun wagenbudget of loon. Maar ook het MaaS-budget, waarmee je verplaatsingen via het openbaar vervoer, maar ook stationsparkings, Uber of zelfs een gedeelde stadsstep of -fiets kan betalen, wordt steeds populairder bij de collega’s”, vertelt Miek.
Wagenpark met volledig elektrische voertuigen
Daarnaast heeft Matexi ook een duidelijk doel voor ogen met de bedrijfswagens. “We streven met dit plan naar een volledig emissievrij wagenpark tegen 2026. Dat weerhoudt er ons niet van nu reeds de nodige stappen te zetten, natuurlijk. Nu al vervangen we onze bedrijfswagens door een volledig elektrisch model. Zo bestaat bijna 10% van ons wagenpark intussen uit elektrische wagens, en eind 2023 bereiken we wellicht de kaap van 100. We zijn dus zeer goed op weg!”