Wat zijn de voordelen van zo’n frequente en toegankelijke bevragingen voor collega’s zelf?
In de day-to-day job blijven managers het eerst en belangrijkste aanspreekpunt voor onze medewerkers. Samen met de HR Business Partners luisteren zij naar de noden en bezorgdheden. De pulse surveys zijn geen vervanging van de dagelijkse gesprekken, mails of telefoons om iets bespreekbaar te maken.
Maar op die manier is het moeilijk om de betrokkenheid van álle medewerkers in kaart te brengen en met data te ondersteunen. Ook trends op lange termijn zijn moeilijker te detecteren. Dankzij de pulse surveys kunnen we meer data-informed en breder werken. Beide invalshoeken (informatie via managers en via data) bieden een rijker beeld van wat er bij onze collega’s leeft. Bovendien kunnen we via de pulse surveys alle suggesties van collega’s bundelen en zo écht inspelen op hun noden.
Zijn collega’s enthousiast over de pulse surveys?
De eerste pulse survey had een response rate van 74%, een heel hoge score! Maar nog belangrijker is dat we veel bijkomende feedback en suggesties ontvingen. Collega’s namen de moeite om hun mening toe te lichten. Het is net die feedback die voor ons ontzettend waardevol is. Een cijfer blijft immers een cijfer. Dankzij de feedback van collega’s krijgt dat cijfer meer waarde.
Hebben de antwoorden van collega’s je al kunnen verbazen?
Ja en neen. We waren niet verbaasd over de globale uitkomst van de pulse surveys. Dat toont aan dat onze managers en onze HR Business Partners goed kunnen capteren wat er leeft. Waar we wél verbaasd en – nog meer – blij over waren, was de hoge response rate én de uitgebreide toelichting. Dat alleen al toont aan dat er een hoge betrokkenheid is, dat collega’s durven spreken en ook actief meedenken over verbeterpunten. We kunnen als bedrijf niet genoeg benadrukken hoe blij we zijn met deze input en hoe sterk we waarderen wat onze collega’s dagdagelijks doen.